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Aspects

Gender aspects Health

  • “Illness”: The Report on Women’s Health published in 2001 by the Federal Ministry for the Family, Senior Citizens, Women and Youth found that women become ill differently from men, or, men become ill differently from women. Different working and living conditions of men and women can affect the course of illnesses or even result in specific illnesses. Research concepts which do not take these connections between health and social factors seriously tend to biologise gender differences. Gender Mainstreaming helps to ask the question as to how Gender can be brought to bear as a central analytical category in research and practice when dealing with illness.

  • Research: Medical research and diagnosis are often exclusively oriented to men inasmuch as clinical studies are exclusively carried out on men. Researchers fear that women could put the success of a study at risk or falsify the results through pregnancy or hormonal shifts. Therapy and medications are also therefore geared to male bodies. So there is no recognition of whether medications, in corresponding doses, may possibly be less helpful, or even harmful, for women. So that illnesses can in future be better researched and treated, data must be gathered on a basis that is more differentiated in terms of gender. Gender Mainstreaming means here greater attention being paid to possible gender differences as a quality factor in research.

  • Health care: In order to guarantee health care that is appropriate in terms of gender, different needs of women and of men must be incorporated in the delivery of health care by the health insurance schemes. Decisions concerning the standard catalogue of services provided by the statutory health insurance schemes are made by the Federal Doctors’ and Health Insurance Committee, which does not to date comprise women and men equally. How can the necessary gender competence be ensured on such a committee so that decisions can be checked for gender relevance?

  • Self-perception: The way people feel about their bodies and deal with health problems are also a result of gender-specific socialisation. The consequences of this include different levels of willingness to use preventive offers such as cancer screening. Analyses that are differentiated in terms of gender enable relevant care deficits in medical screening to be determined and measures to be taken to correct them.

  • Representation: In the health sector as a field of employment, many gender aspects are relevant, from gender-specific segregation in medical occupations to the traditional role assignment of women as unpaid carers for relatives. Gender Mainstreaming can help in conceiving measures for changing these role assignments.

Literature:

Bundesministerium für Familie, Senioren, Frauen und Jugend: 1. Datenreport zur Gleichstellung von Frauen und Männern in der Bundesrepublik Deutschland – Kapitel 8: Gesundheitsstatus und Gesundheitsrisiken von Frauen und Männern, erstellt vom Deutschen Jugendinstitut in Kooperation mit dem Statistischen Bundesamt, Berlin 2005.

Bundesministerium für Familie, Senioren, Frauen und Jugend: 1. Datenreport zur Gleichstellung von Frauen und Männern in der Bundesrepublik Deutschland – Kapitel 9: Behinderung, erstellt vom Deutschen Jugendinstitut in Kooperation mit dem Statistischen Bundesamt, Berlin 2005.

Rieder, Anita / Lohff, Brigitte (Hg.): Gender Medizin – Geschlechtsspezifische Aspekte für die klinische Praxis, Wien 2004.

Hurrelmann, Klaus/Kolip, Petra (Hg.): Geschlecht, Gesundheit und Krankheit. Männer und Frauen im Vergleich, Bern 2002

Helmert, Uwe/Bammann, Karin/Voges, Wolfgang/Müller, Reiner (Hg.): Müssen Arme früher sterben? Soziale Ungleichheit und Gesundheit in Deutschland. Weinheim/München 2000

Altgeld, Thomas (Hg.): Männergesundheit. Neue Herausforderungen für Gesundheitsförderung und Prävention, Weinheim/München 2004

Bundeszentrale für gesundheitliche Aufklärung: Fachdatenbank "Frauengesundheit und Gesundheitsförderung"

Ministerium für Gesundheit, Soziales, Frauen und Familie des Landes Nordrhein-Westfalen: Gender Mainstreaming im Gesundheitsbereich. Materialien und Instrumente zur systematischen Berücksichtigung der Kategorie Geschlecht. Autorin: Dr. Ingeborg Jahn, Bremer Institut für Präventionsforschung und Sozialmedizin, Bremen/Düsseldorf 2004

Kuhlmann, Ellen: Gender Mainstreaming in den Disease Management-Programmen - Das Beispiel koronare Herzerkrankung, Expertise im Auftrag der Bundeskoordination Frauengesundheit, gefördert durch das Bundesministerium für Familie, Senioren, Frauen und Jugend, Zentrum für Sozialpolitik, Universität Bremen 2003

Berliner Zentrum Public Health (Hg.): Zu mehr Gleichberechtigung zwischen den Geschlechtern: Erkennen und Vermeiden von Gender Bias in der Gesundheitsforschung, Berlin 2002.

Bundeskoordination Frauengesundheit: Frauen Leben Gesundheit

Bundesministerium für Familie, Senioren, Frauen und Jugend (Hg.): Bericht zur gesundheitlichen Situation von Frauen in Deutschland, Berlin 2001

Landtag Nordrhein-Westfalen (Hg.): Zukunft einer frauengerechten Gesundheitsversorgung in NRW – Bericht der Enquetekommission des Landtags Nordrhein-Westfalen, Wiesbaden 2004.

Ministerium für Frauen, Jugend, Familie und Gesundheit des Landes Nordrhein-Westfalen: Landesgesundheitsbericht 2000: Gesundheit von Frauen und Männern

Bundesamt für Gesundheit (Schweiz):
Dokumentationen zu Gender Health

erstellt von Administrator zuletzt verändert: 02.01.2010 20:08